Lid van:








 
 

Na een jarenlange strijd met de kilo's en het volgen van heel veel mode-diëten werd het tijd om op een verantwoorde wijze blijvend af te gaan vallen.

Hoe heb ik dat aangepakt?
Als eerste ben ik begonnen met het behalen van het diploma "gewichtsconsulente”. De kennis die ik door het volgen van de cursus heb opgedaan heb ik gecombineerd met al mijn ervaringen tijdens het lijnen. Hieruit heb ik mijn eigen methode (ik wil niet spreken van een dieet) ontwikkeld.

Wat houdt deze methode in:

Ø Zorg dat je voldoende en gezond eet.
Dit betekent dat je geen honger hoeft te lijden. Je zal dus ook geen crashdieet gaan volgen. Gevolg hiervan is dat je voldoende gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt, zodat je geen tekorten zult krijgen. Ook zal je lichaam niet zo snel in de "spaarstand” gaan staan. Deze "spaarstand” maakt het afvallen alleen maar moeilijker. Keerzijde is dat het afvallen niet razendsnel gaat. Een pond per week is het uitgangspunt.

Ø Eet gevarieerd.
Door voldoende te variëren zul je echt niet sneller afvallen. Variatie in je voeding en dagmenu is wel belangrijk om zoveel mogelijk voedingsstoffen in voldoende mate binnen te krijgen. Ook zorgt afwisseling ervoor dat het eten niet saai wordt.

Ø Drink 1 ½ tot 2 liter vocht zonder Kcal. Dit is onder andere: (mineraal-)water, koffie en thee zonder melk en suiker, light dranken (max. 3 glazen per dag), bouillon (max. 1 glas per dag)

Ø Je menu moet sociaal inpasbaar zijn.
Een dieet is alleen maar vol te houden als je hiervoor weinig aanpassingen in je normale patroon hoeft te maken. Je blijft dus met "de pot mee-eten”. De boodschappen kan je gewoon blijven halen bij je eigen supermarkt.

Ø Weer niet alle lekkere dingen uit je dagmenu.
Lijnen is geen straf. Het is zeker niet de bedoeling dat je 's avonds met een zak chips op de bank gaat zitten, maar af en toe een handje chips of een chocolaatje bij de koffie kan best. Als dit wordt ingepland in je dagmenu kan je je daarop ook verheugen.

Ø Ben je heel bewust van hetgeen je eet en drinkt.
Neem de tijd om te eten. Ga aan tafel zitten en eet langzaam. 20x kauwen op één hap eten is heel normaal, maar ook gezond.

Ø Besteed voldoende tijd aan het afvallen.
Je overtollige gewicht is er waarschijnlijk niet in één week aangekomen en zal er dus ook niet in deze tijd afgaan. Het is een fabeltje dat je binnen een week 3 of soms wel 5 kilo kunt afvallen.
Ook is het belangrijk dat regelmatig tijd bezig bent met het lijnen. Dit kan je doen door je dag-/weekmenu in te plannen of door een uurtje extra te bewegen.

Ø Beweeg voldoende.
Beweging is heel belangrijk. Niet alleen als je wilt afvallen. Tijdens het afvallen zorgt voldoende beweging ervoor dat je verbranding op peil blijft. Ook het soort beweging is van belang. Een korte intensieve inspanning zal de vetverbranding niet stimuleren. Het is daarom beter om een uurtje te wandelen, fietsen of bijvoorbeeld zwemmen.

Hoe werkt de methode?

Ø Er wordt uitgegaan van weekmenu's. Deze menu's zijn genummerd, maar niet op dag ingedeeld. Je kan dus op iedere gewenste dag beginnen. Ook mag je de dagmenu's onderling verwisselen.

Ø Het dagmenu is een uitgangspunt. Bij alle producten staan de Kcal vermeld. Je mag de producten vervangen voor andere producten. Deze dienen dan wel uit dezelfde artikelgroep van de schijf van vijf te komen. Zo mogen de groentes onderling verwisseld worden, maar mag ook een aardappel wel eens vervangen worden door een sneetje brood. Zorg dat je bij het vervangen van producten ongeveer hetzelfde aantal Kcal neemt. Je dient dus het gewicht van het product dat je in de plaats van het voorgestelde product neemt, aan te passen. De hoeveelheid Kcal vind je vaak op de verpakkingen. Ook kun je op het internet diverse calorieën-tabellen vinden. Zorg daarbij wel dat je een betrouwbare tabel (zoals de tabel van het voedingscentrum) neemt.

Ø Het maakt niet uit wanneer op de dag je iets eet of drinkt. Als je bijvoorbeeld het ontbijt te veel vindt, maar meer behoefte hebt aan een groter ochtend-tussendoortje, mag je het ontbijt over de ochtend verdelen. Plan echter wel bewust eetmomenten in en eet niet de hele dag door. Ook kan je het toetje bewaren voor iets later op de avond. Dit wordt zelfs aanbevolen.

Ø Bij de voedingsmiddelen in de dagmenu's staat soms vermeld: type ……. Dit is slechts een aanwijzing en geeft weer van welk specifiek product ik de Kcal heb geteld. Je mag dus ook een alternatief hiervoor nemen. Let daarbij wel op het aantal Kcal. Pas zo nodig het gewicht van jouw gekozen product aan.


Ø Kruiden en specerijen mag je naar eigen smaak toevoegen of weglaten. Wees voorzichtig met zout. Er zit al veel zout in de "normale” voedingsmiddelen zoals brood, vleeswaren, kaas en melk(producten). Door extra zout aan je maaltijd toe te voegen krijg je al snel te veel binnen. Dit kan op termijn leiden tot hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en nierziekten.

Ø Eet geen "zware” dingen meer binnen 2 uur voordat je gaat slapen. Een stukje fruit of een vetarm melkproduct kan nog prima. Een belegde boterham, stukjes kaas, nootjes of een warme maaltijd, zullen niet meer goed verteren en "op je maag liggen”.

Ø Ik zal je bijstaan met tips en trucs om het lijnen zo aangenaam mogelijk te maken.
 
Als je na het lezen hiervan enthousiast bent geworden: je kunt gelijk aan de slag.
Op deze site vind je 5 voorbeeld-dagmenu's.
 
Wil je meer? Kijk dan hier naar de mogelijkheden.
 
Ik wens je veel succes in je strijd tegen de kilo's
 
Margot Frijns
Gewichtsconsulente